Ez a tartalom 2015. március 3. napon került közzétételre. Előfordulhat, hogy elavult vagy már nem releváns.
Nekem a kezdetektől sok bajom volt az iskolákkal, de általában a merev-tekintélyelvű tanárok és személyes lustaságom miatt voltak problémáim. A tanárok jó részét borzasztóan zavarhatta, hogy kétkedéssel viszonyultam ahhoz, amit mondtak. A jó diák ismérve nebuló koromban az volt, hogy az gondolkodás nélkül visszabüfögte a tanár szavait, amik legtöbbször a tankönyv sorai voltak.
Nem akarom kisebbíteni a hibáimat a tanulmányaim körül, de a szüleim is elrontottak ezt-azt ez ügyben. Egyrészt Anya, aki tanárnő volt és ezt sosem fogja levetkőzni, mint kollégákról beszélt róluk otthon. Óhatatlanul a hibáikról mesélt Apunak, én meg hallottam. Egyszerűen a legelső perctől kezdve hiányzott belőlem a tisztelet a tanárok iránt, hisz tudtam róluk mindent. Azt kerestem, lestem, hogy mikor hibáznak, mikor derül ki az inkompetenciájuk. Talán három ember volt az iskolai éveim alatt, akit megtanultam tisztelni. Egyiküktől úgy féltem, hogy majdnem kicsapattam magam miatta a suliból.
A másik egy prekoncepció volt, hogy hülye vagyok a matekhoz és ebből következően a reál tárgyakhoz is. Ez nem volt igaz: lusta voltam hozzá, mert nem érdekelt. Azt voltam hajlandó tanulni egész életemben, aminek értelmét láttam. Majdnem húsz évembe telt, hogy értelmét lássam a szorzásnál bonyolultabb mateknek. A szüleimnek egyfajta megnyugvás, megoldás lehetett: ehhez nincs tehetsége a fiúnak, azért nem megy neki. Számomra kényelmes kiskapu volt.
Hogy jön mindez a címsorbeli Waldorfhoz? Az éves decemberi steak evészeten szóba került a Waldorf iskola, barátomék ilyen intézménybe iratják a gyerkőcöt. Én a fentiek ellenére az oktatási rendszert mindig jónak gondoltam, a hibákat a pedagógusokban láttam. Számomra minimálisan is gyanús, ha a suliban nem a tanulás a lényeg. Az alapműveltség elsajátításához szükséges az általános és gimnázium 12 éve, ezt mással tölteni szerintem vétek.
Az más kérdés, hogy a jórészt maga maga is műveletlen és felszínes pedagógus gárda esélytelen az alapműveltség továbbítására: ők sincsenek a birtokában.
Mindenesetre decemberben életem első érvét hallottam, amit megértek a Waldorf mellett: nincs hittan, vagy kötelező erkölcstan.
Hogy ma újra előkerült életemben a Waldorf oktatás, annak köszönhető, hogy egy hosszú telefonbeszélgetésből rájöttem, van egy olyan dimenziója a témának, amire sosem gondoltam volna: a természetes anyagok használata. Olyan tanszerek és játékok, amik nem tartalmaznak mesterséges anyagot, vegyületet, maximum újrahasznosítva. Kb. úgy használ műanyagot, ahogy egy vegán húst eszik. Elhülve olvastam a magyar és angol nyelvű szakirodalmat, a léthazugság új kapuján tekinthettem be.
A gyerek speciális, természetes anyagú tanszereit vajon lóval viszik a suliba? Gyanús, hogy valami családi egyterűvel érkezhet inkább. A suliban óvott gyerek otthon mit láthat? Hogy kerüli ki egy modern háztartás a műanyagot? Körbenézve a szobában, ahol ülök:
- Villanykapcsolók
- tévé
- laptop
- tablet
- kanapé
- sütő
- hűtő
- cumisüveg
- cumi
- zipzár
- termosztát
- babajátékok
- stb.
Hosszú lenne mindent felsorolni. Oké, egy csomó kiváltható lenne, de közel sem minden. Én tuti nem tanítanám olyanra a gyerekeimet, amit én se tartok be. És ha csak nem mész el a vadonba, akkor a műanyag kikerülhetetlen. Szóval nekem ez se tűnik jobbnak, mint, hogy melegnek lenni bűn. Mindkettő káros és buta. A Waldorf suliból hazatérve is taníthatnám újra a gyereket, akkor meg nem mindegy?
(Nem ástam bele mélyen magam a témába, fenntartom a lehetőségét, hogy tévedek, valamit félreértettem, ha így érzed ne tartsd magadban!)
(címlapkép: blikk.hu)
6 hozzászólások
Jujj ez fura bejegyzés lett 🙂 a tanarak hüék, pedig az oktatási rendszer tökjólenne, a waldorf meg azér szar mer becsapják a gyerekeket hogy természetes anyaból is lehet bigmeket meg plazmatévét csinálni, ráadásul nem is tanulnak? 🙂 Ne értsd félre, nincs ellenérvem, csak ez olyan (párdon) fideszes lett 🙂 túl erős ítéletek túl gyenge alátámasztásokkal 😉 IMHO
Fogjuk rá, hogy egy munka miatt kellett kicsit belemélyednem a waldorf bugyorba, és kikerekedett a szemem attól amit a fórumokon, meg okosító anyagokban láttam. Ez, természetesen, nem egy mély tudás, ezt jeleztem is, azt hiszem, a címmel meg az utolsó bekezdéssel is.
A többit meg kihúztam, amit ide írtam, nem ismétlem magam. 🙂 Néha kellenek a fura bejegyzések is, legalább kiderül, hogy mégse vagyok tökéletes, hiába nyomjátok. 🙂
En azt vettem észre (előre kijelentem NALUNK) hogy a Waldorf és Steiner oktatás egy jó kis biznisz lett.A jelenleg olyan divatos „föld anya” „modernkori hippi” eletmodhoz pont kapóra jött ez az iskola típus.A a gyerekek vidáman énekelnek, baboznak, szövogetnek, fából készült játékokkal játszanak…ugyanakkor a mai „modern” dolgokat pedig károsnak tekintik.valahogy nem jon össze, hogy elvégezve a 12 evet egy ilyen iskolában a gyerkoc megállna a helyet a nagyvilágban.Es persze a suli igazgatója (ismét megjegyzem hogy itt nalunk) a legújabb luxus terepjáróval járkál…
Óvodába jarunk mi is a gyerekkel… lassan, lassan az iskolavalasztason is el kell gondolkoznunk. Őszintén szólva sírhatnékom van attól, ami ma az iskolakban történik. Pedig jó környéken lakunk, viszonylag jó iskolák közül valaszthatunk. És vegso esetben akar a mindennapos bumlizast is bevallalnam egy messzebbi iskolaba, ha arrol lenne szó…
De szerintem az alternatív iskolak kerdese nem ennyire egyszerű. .. (kozvetlen csaladi kornyezetben harom gyerkőc kezdte tanulmanyait waldorf óvodában es jar azóta is waldorf iskolaba illetve most éppen waldorf gimnaziumba)
Nem hiszem, h a fiam waldorfba fog járni, de azt gondolom, h igenis erdemes arra az ertekrendre figyelni es azokat a modszereket alkalmazni, amiket ott ok. (Oke, nem mindenkinek mindent)
Erdemes az ehhez kapcsolodo szakirodalmat olvasni. Ha Vekerdyt is olvasol a gyereknevelesedhez kvazi waldorfot olvasol…marpedig ő nem megkerdojelezheto szaktekintely Mo-n…
Mindenesetre a villanykapcsolok iranyabol még sosem kozelitettem ehhez a kerdeshez 😀
Mindenesetre olvaslak en is, amikor lehet 🙂
Kedves Kacsa! Minden tiszteletem, de még csak a felületét sem kapirgálod 🙁 Ez nem szekta!!! A gyermekek fejlődését képességeit,életkorát figyelembe véve okítanak. Valóban fontos a természetközeliség és nem preferálják a mc dodos étkezést, a tv-t mint bébiszittert, a sokezres műanyag játékokat a szülői szeretet „pótlására”. Nem szégyenítik meg, alázzák le a nebulókat! Nincs magolás, rohamtempo… A kíváncsiságukat keltik fel és így épül be a valódi tudás! Én nap mint nap tapasztalom a különbséget!!!! Nagyfiam sima közoktatásnak köszönhetően, pszichés és fizikai tüneteket produkált a mindennapos iskolai stressz miatt. Szenvedtünk az írással,olvasással, házi feladatok, hangulatingadozással küzdő tanárok… Erikem Waldorfos. Imád bejárni, olvas,ír mert élvezi. Ő magyarázta el elsősként nekem hogy miről ismerem fel biztosan a medvehagyma és gyöngyvirág levele közötti különbséget. Minden nap új infoval jön haza és lelkesen mesél. Lehet máshol más de itt Pécsen nagyon jó a Waldorf suli!!!
Ildikó Boros liked this on Facebook.
A hozzászólások lezárva.