Dugódíj: kiherélve
Évek óta várom és teljes mellszélességgel támogatom a belvárosi forgalomkorlátozást. Úgy tűnik, hogy hiába berzenkedik ellene az emberek egy jelentős hányada, most mégis bevezetik. Kérdés, hogy a jelenlegi formában lesz-e értelme?
Budapesten a dugódíj bevezetése ma már nem kérdés, ez elkerülhetetlen lesz – mondta a főpolgármester a Budapestinfón. Még a kormány döntésére vár a főváros, de a kerületekkel összeállított terv szerint a Budapestre behajtás joga évente 5 ezer forintba kerülne – lehet, hogy a budapestieknek is. Egy másik változat szerint ezen felül egy szűkebb, belvárosi zónahatár átlépéséért is fizetni kellene egy egyelőre ismeretlen összegű dugódíjat. – írta ma az Origo
A dugódíj lényege az lenne, hogy csökkenjen az autó forgalom a városban, leginkább a belvárosi területeken. Illetve ezzel párhuzamosan más, közösségi közlekedési formák előnybe hozása. Kerékpár, busz, villamos, ne adj isten még a gyaloglás is sokat nyerhetne az ügyön. Egészségesebb, élhetőbb város jöhetne létre középtávon.
Ahogy a cikkből is kiderül a Főpolgármester nem támogatója a tervnek és éppen ezért igyekeznek minél kiheréltebb módon megvalósítani. A januártól bevezetett megyei matricákhoz hasonló rendszerű dugódíj szimplán egy új adónemként realizálódna. A tervezett kb. 5000 forintos összeg gyakorlatilag semmire nem lenne jó, ha az eredeti elképzelést tekintjük. Persze remek látszatmegoldás, politikailag zseniális húzás.
Az 5000 forintos matricát év elején megvennék az emberek, káromkodva, EU-t szidva, de igazából minden marad a régiben. Illetve keletkezik egy adag pénz, ami a megszokott módon, követhetetlenül, elfolyna. Jó eséllyel nem a BKV/BKK irányába. Tegyük fel, hogy a durvább verziót kapnánk és lenne a legbelebb-belvárosra egy külön matrica is. Csak annyi különbség lenne, hogy több pénzt fizetünk év elején. (Azt elegánsan átlépem, hogy Tarlósék szerint megoldható lenne, hogy a budapestieknek ne is kelljen fizetni ilyen matricáért. Nonszensz!)
Milyen lenne az általam jónak gondolt dugódíj?
Szerintem a pesti oldalon a Hungária körúton, a budain meg az Erzsébet-Alkotás-Bocskai vonalon belül lezárnám a korlátlan autóforgalmat. Valószínűleg a legértelmesebb módszer a kamerás/matricás ellenőrzés lenne, és éves-havi-heti bérleteket vehetnél az autódnak. Drágáért, a tömegközlekedési bérletek díjszabásának legalább kétszereséért. Emellett megtartanám a kerületi lakosok parkolási kedvezményét, kiegészítve egy behajtási opcióval, de családonként/háztartásonként egy személyautóra. A másodiktól kezdve nem lenne semmilyen támogatás.
Ez jelentős bevételt és valódi forgalomcsökkenést hozna. A bevételt két részre osztanám, tömegközlekedési és infrastrukturális fejlesztésekre. A lezárt területen kívül parkolóházak építésére például.
A probléma ott van, hogy bár évek óta tudjuk: a dugódíjat be kell vezetni, hiszen a négyes metró kötelezettségei közt szerepelt, de semmit nem tett a mindenkori városvezetés a megvalósulás irányába. A parkolók építésére, a tömegközlekedés felkészítésére. Végül, de nem utolsó sorban: nem mondták el az embereknek, hogy mire készüljenek.