Frederik Pohl: Csernobil
Január végén két-három napra engem is elkapott a nátha és pár napig nem mentem munkába. Pont előtte hoztam el a webox-ból egy másik könyvmolytól vásárolt kötetet, a Csernobilt. Minden előzetes ismeret nélkül tettem kivánságlistára, mert egy ideje komolyan foglalkoztat, hogy elmennék meglátogatni a lezárt zónát. Vannak rá szervezett turista utak is, bár azt mindenképp megvárnám míg Putyin így vagy úgy, de kitakarodik Ukrajnából és véget ér a háború. Szóval évek óta nézegetek blogokat, fotókat, drón videókat és cikkeket a területről, valamiért borzasztóan izgat az egész. A katasztrófa filmekben is mindig azt szerettem, amikor az ember után maradt építmények, tárgyak sorsát mutatják. Ahogy a városok üresek, a fák, a növények elkezdik szétrágni az egészet. Sokkal izgalmasabb, mint maga a cselekmény, általában. Pohl könyvére is így találtam rá, be is jelöltem a molyon, hogy ezt megvenném és amikor jött az értesítést egy vércse gyorsaságával csaptam le rá.
Bár nem hosszú mű, de azért tudtam felfalni kevesebb, mint egy nap alatt, mert otthon hevertem. Az első felét, talán inkább a kétharmadát délután olvastam ki, míg félig lázasan feküdtem az ágyon. Az egész történet hihetetlenségét a kicsit kómás állapotom egész víziószerűre alakította, remek mulatság volt. Bár olvastam a molyon, hogy Frederik Pohl nagynevű sci-fi író, de műveletlen baromként, aki vagyok én még semmit nem hallottam róla, eddig. A könyv alapján egyébként nem is kaptam kedvet, hogy más műveit a kezembe fogjam, mert egy dokumentum regényt elbarmolni, na ahhoz azért kell tehetség.
A Csernobil jó könyv, erős négyes. De olyan egyszerűen lehetne csillagos ötös is, hogy csak bosszankodni tudsz a kihagyott zicceren. Alapvetően egy dokumentum regényként indul, az olvasmányosság kedvéért fiktív szereplőkkel cserélve az eredetieket, amit már nem értettem. Pohl egy évvel a katasztrófa után adta ki a könyvét, úgy, hogy közben egy anyaggyűjtő körutat is lezavart a Szovjetunióban. Érezhető végig, hogy a saját élményeit is beleírta, amik érték ott és megspékelte kicsit a politikával is, ami azért volt nagy hiba, mert gyanús, hogy azt engedték neki látni, amit a Párt akart, ő meg hűségesen visszaböfögte. Pohlnak fogalma sem volt az egész kommunista életről, az országok működéséről, mikor ezt a könyvet írta, de ezért inkább irigyelni tudom csak.
A könyv nagy erőssége, hogy a tévedések tragikus láncolatát szépen felgöngyölíti és aztán az egész mentési munkálatot nagyon részletesen tárgyalja. Ezeknél a részeknél látszik igazán, hogy Pohl gyakorlott mesélő, az előre szépen felépített karaktereket ügyes érzékkel exponálja egymás után. Viszont valószínűleg túl korán írta meg a könyvet ahhoz, hogy meglegyen a történet íve. A mentés, a helyreállítás(?) még bőven folyhatott mikor ő már az írógépet verte. Épp ezért az első pár hét részletes esemény bemutatása után egyre elnagyoltabbá válik a regény és egyre több a katasztrófához sehol sem kapcsolható politikai intrika kerül bele. Ezt nagyon sajnáltam, én megmaradtam volna a szereplők kórházi kalandjainak bemutatásánál és ezzel a mondattal zártam volna:
Mindennap belélegzünk valamennyit Csernobil utolsó leheletéből, és ezt fogjuk tenni életünk végéig.